MOJE PUTOVANJE IZ SNOVA: Nevena Šarčević - Sicilija

Glumica Nevena Sarčević, zaštitno lice Skadarlije, digitalno pismena, zabeležila je čarobne fotografije tokom boravka na Siciliji, a u svom putopisu nam otkriva čarobna mesta, kao i podatak da su joj prijatelji, poput bisera, rasuti po svetu, pa se čini da simpatična Nevena ceo svet doživljava kao svoj dom. S obzirom na to da joj je, pored glume, najveća ljubav italijanski jezik i književnost, našim čitaocima predstavila je svoj utisak o Agrigentu, mestu na donjoj Siciliji.

- Moje putovanje na Siciliju "inferiore" je bilo čarobno. Poznato je da se se Sicilija deli na Siciliju superiore (gornja), baš tamo gde idu svi turisti nasumično, i Siciliju inferiore tj. donju koja je još uvek za srpske turiste neistražena ili nepopularizovana, a meni i te kako zanimljiva zbog talasa afričke kulture koja daje tako dobar šmek italijanskoj ili bolje reći sicilijankoj kulturi punoj Sunca, Meseca i neobičnih građevina u palmama.

Odsela sam kod druga u Agrigientu (Agrigentu), najjužnijem italijanskom gradu odakle sa terase dvogledom možete videti Maltu. Fenomenalno razbuđivanje uz kafu iz 'caffeterie' i indijsku smokvu na terasi magičnog grada pomešanih nacionalnosti! Uz zort opasnosti novih izbeglica sa Lampeduze. Da, ali sve tamo nekako dobro funkcioniše bar dok ste na letovanju od mesec dana. Drago mi je da sam bila kod druga tj. cele njegove sicilijanske porodice. Dosadno mi je da odsedam u hotelima tako običajnih mesta. Moram da doživim svojevrsnost na pravi način. Nikada neću zaboraviti kada me je dovezao, a vidim iz kola tri sastavljena stola na ranču kao u "Kumu I" pun rođačkih Sicilijanaca, koji večeraju i samo čekaju mene da se pojavim! Nikada nisam imala veću tremu, nego tad gde mi je Pepe rekao: "Jesi li ti glumica ili nisi? Izlazi!” Kao da sam upala u neki sicilijanski film sa 'un capo' na čelu stola, a oko njega 14 strina koje obigravaju i donose mozzarella, inciune, paradajz sa bosiljkom, crveno rose vino, sušene papričice u tegli nauljene maslinovim uljem, boraniju u maslinovom ulju i još mnogo toga što je meni ostavilo nezaboravnu sliku putovanja koje sam stavila u životnu kolekciju. Svi imaju stanove po grad , a svi se skupljaju na ranču pored Agrigenta. Svako ima svoj automobil i po dva puna frižidera hrane jer dosta polažu na kulturu ručka koji se mora odigrati u 14 časova. Tačno da izbije Treći svetski rat, svi su uvek na svojim mestima te tako i ja sam morala poštovati zvaničnu kulturu ručka koja mi je pomogla da se disciplinujem u obrocima.

U pola dva se pije 'aperol spriz' u gradu sa prijateljima. Dobro smišljeno. Time se poboljšava varenje samog ručka koji je obilan te Italijani nemaju problema sa prekomernom kilažom. Radi se ujutru do 13h i od 16h ponovo se vraćaju na posao. Svi su vrlo urihtani i red se zna. Za to vreme sam odlazila u berbu indijske smokve sa Pepeovom bakom što mi je bilo vrlo zanimljivo da se šetam među kaktusima i da određenim alatom valjkastog oblika prvo berem sam bodljikavi plod sa korom, a potom rukavicama i makazama na određen način je vadim. Berba indijske smokve je neviđeno iskustvo pored diskoteka koje smo obišli duž donje Sicilije, a moj rođendan slavili smo u Porto Empedokle, a potom trajektom otišli na Lampedusu, ostrvo kornjača koja je nezamenjiva i nedotaknuta, nema interneta, ali zato ima kornjača u izobilju i što je karakteristično bolnica za kornjače gde ih tretiraju kao ljude, maze, paze i leče, čuvaju. Drag poklon mi je narukvica sa kornjačicama koja je prepoznatljiva po tom mestu (tartarughe).

Vrućine su ogromne, ali vetar duva i sve se lakše podnosi. Palermo je lep, ali prljav. Više mi se sviđa Siracusa i čuveni deo Ortigia. Izuzetno mi se dopada sicilijanska zastava sa žutom i crvenom bojom sa znakom triangolo koje ima svoje značenje istorijsko: tri noge su narodnici koji su se tu doselili i pravili ostrvo, a lik unutar triangola je pravi sicilijanski, kako kaže Pepeova baka sa krupnim očima, širokim čelom i obrazima, plava boja okolo predstavlja tri mora, a zmija zaštitu tog ostvrva.

Nezamenljiv obrok su arancioni nalik na naše knedle koje se pune sa sosom ragu ili graškom i kačkavaljem. Dosta jedu roštilj i po tome su mi odgovarali. Piknik pored mora na plažama je sastavni deo vikenda, a možete svuda videti da se zanimaju sa 'ricamo' iliti vezom. Dosta ga cene u odnosu na naše stavove. Plaže na belim stenama su prelepe kao i uživanje u kokosovom orahu, dok prži 44 stepeni. Ugavnom su peščane plaže, a talasi veliki što mi se jako sviđa. Agrigento je poznat po kući i pozorištu "Pirandella", inače pisca kog obožavam i kom sam išla da se poklonim kad sam već tu, a i uspeli smo da odemo do sela Alessandra Sciasce čiji spomenik stoji na sred malog trga u pokretu kako puši cigaretu. Najomiljenije jelo mi je bilo koje mi je Đuzepe pravio, a to je cus cus sa inciunima i prelivom koje je zapravo tradicionalno jelo donje Sicilije koje je došlo iz Afrike.

Planiram da otputujem u Moskvu kod drugarice sa milanske stipendije Valyae, a tokom života volela bih da posetim Bali i Šri Lanku, želja mi je da jašem slona.