Matias Rust: Nemac koji je avionom sleteo na Crveni trg u Moskvi

Tačno pre 25 godina, Ministarstvo inostranih poslova Sovjetskog saveza odbilo je žalbu nemačkog tinejdžera protiv služenja zatvorske kazne.

Matias Rust (44), tada devetnaestogodišnjak, sam je jednomotornim avionom preleteo više od 750km, izbegao sve ruske odbrambene štitove i sleteo na samu kapiju Kremlja.

Ideju za ovakav poduhvat mladiću je sinula godinu dana ranije dok je gledao TV program u domu svojih roditelja u Hamburgu. Samit predsednika SAD i Rusije završen je u Rejkeviku pat pozicijom, pa je, uz strast prema politici, želeo da uradi nešto posebno. “Mislio sam da je svaki čovek na planeti odgovoran za neki progres i ja sam tražio priliku da dam svoj doprinos”, kazao je Rust.

On je već posedovao dozvolu za pilotiranje i do tada već 50 sati u vazduhu.

Pomislio sam da mogu da iskoristim letilicu kako bih napravio imaginarni most između Zapada i Istoka, kao i da pokažem da mnogo ljudi u Evropi žele da poboljšaju odnose u svetu.”, kazao je buntovnik.

Mnogi tinejdžeri su u to vreme verovatno imali slične fantazije da mogu da donesu mir u svetu korz rizične činove. Ono što Rusta razlikuje od ostalih je bilo to što je on svoj plan realizovao.

Tako je, 13. maja 1987. godine, uzeo “cesnu” i krenuo ka svom cilju. Roditeljima je kazao da ide u obilazak severne Evrope da bi povećao broj sati u svojoj profesionalnoj pilotskoj licenci.

Njegovo prvo stajalište su bila Šetlandska a potom Farska ostrva, gde je proveo po jednu noć. Sledeće odredište je bio Rejkevik, glavni grad Islanda, zatim Bergen u Norveškoj i na kraju Helskinki u Finskoj, gde je stigao 25. maja.

U Helsinkiju je proveo nekoliko dana, pokušavajući da utvrdi da li zaista ima hrabrosti da ide do kraja svog plana, i sa pravom je bio nervozan.

Sovjetski savez je imao najrazvijeniji sistem vazdušne odbrane na svetu. Pet godina pre toga, južnokorejski putnički avion je bio pogođen nakon ulaska u sovjetski vazdušni prostor, kada je poginulo 269 putnika.

Naravno da sam se bojao da ću da izgubim život. Razmišljao sam da li je zaista odgovorno i razumno s moje strane da preuzmem taj rizik. Na kraju sam odlučio – Moram da rizikujem! ”, prisećao se Rust.

Ujutru, 28. maja, kontroli leta u Helsinkiju je kazao da ide u Štokholm u Švedsku. Čak je i tada bio potpuno siguran da će da izgura priču do kraja.

“Pola sata pre uzletanja doneo sam konačnu odluku. Promenio sam smer za 170 stepeni i uputio se pravo ka Moskvi.” kazao je Rust.

Kontrolori u Helsinkiju su se zabrinuli jer je njegov avion išao u pogrešnom smeru i odjednom nestao sa njihovog radara. Finska obalska straža je pokrenula poteru, čak su poslali spasilačke ekipe da istraže teren, jer su uočili naftnu mrlju na površini mora.

Dok su ga spasioci tražili, Rust je sedeći u svom kokpitu ulazio vazdušni prostor Sovjetskog saveza preko Estonije. Istog trenutka je bio primećen od strane Rusa, i za manje od sat vremena borbeni avion “mig” ga je sustigao.

Došao mi je sa leve strane tako blizu, da sam mogao da vidim dva pilota koji sede u i crveno svetlo na krilima.”, objasnio je Rust i dodao da je bio preplašen.

Umesto da ga napadne, “mig” je prošao pored i nestao u oblaku.

Kombinacija neverovatne sreće i ljudske greške dovela je do toga da je registrovan kao prijateljski avion.

Naime, zabuna u kontrolnom centru je nastala jer se prethodnog dana srušila jedna letilica, pa je u toku bila operacija spasasavanja, kao i redovna obuka za mlade pilote.

Rust je pukom srećom, uspeo da preleti stotine kilometara neba iznad Sovjetskog saveza do glavnog grada, bez bilo kakvog kontakta sa odbrambenim snagama.

Nisam mogao da verujem da sam zapravo preživeo. U tom trenutku sam izračunao da su mi šanse za opstanak oko 50:50, ali pošto sam došao do svog cilja, znao sam da sam bio na strani sreće.” kazao je on.

Olakšanje koje je imao zbog pogleda na kupole i tornjeve moskovskih građevina, ubrzo je nestalo kada je ustanovio da će sletanje da bude izuzetno teško. Želeo je da avion spusti na sred Crvenog trga u cilju izazivanja velike pažnje, ali zaštitni znak ove predstonice je u tom trenutku bio pun ljudi.

Građani na trgu su zastajkivali i gledali u neverovatan mali, beli avion koji cirkuliše nebom samo 10 metara iznad zemlje. Na posletku, Rust je uočio most sa četiri trake pored crkve Svetog Vasilija, okrenuo još jedan krug i sleteo tu.

Rust je kansije, tokom saslušanja u ruskoj policiji, saznao da su na mostu postojale debele žice koje bi sletanje učinile nemogućim, ali su igrom slučaja bile uklonjene toga jutra.

U policiji su zato pretpostavili da sam imao saučesnika u Moskvi, koji je to sredio kako bi ja mogao da sletim.”

Oko 19 sati toga dana, kada je sunce zalazilo, Rust je dovezao avion do trga, popeo se na kokpit i dočekao publiku koja se okupila oko njega. Oni su želeli da saznaju odakle je mladi stranac i zašto je došao tu.

Ja sam iz Nemačke i ovde sam na tajnom zadatku.” odgovorio im je.

Kada su se rukovali, Rust je ljudima morao da objasni da dolazi iz zapadne Nemačke, a ne iz onog komunističkog dela kao što je masa pretpostavila.

Robin Skot, britanski doktor koji je u Moskvi boravio kao član grupe koja se protivila nuklearnom pritisku, izašao je sa konferencije tog dana kako bi video tinejdžera i njegov avion.

Bila je to neverovatna stvar. Niko od nas nije imao pojma šta se tu dešava. Svi su bili impreionirani njime, čak su i članovi sigurnosnih snaga govorili kako je on hrabar dečak.” prisećao se doktor Skot.

Kada se policija oporavila od šoka zbog otkrića aviona pakrianog ispred kapije Kremlja, Rust je bio uhapšen. On je satima pokušavao da ubedi nadležne da je sve osmislio sam, kao i da nije deo neke zlobne zavere inostranih vlada. U Kremlju su bili šokirani i poniženi.

Međutim, predsednik tadašnje Rusije, Mihail Gorbačov je iskoristio priliku i rešio se vojnih oficira koji su inače stajali na putu njegovim reformama. Nakon nekoliko dana, ministar odbrane je bio primoran da se povuče sa pozicije, a šef vojne odbrane je dobio otkaz. U narednim mesecima je više od 150 ljudi izgubilo posao.

Rust je optužen za narušavanje međunarodnih pravila letenja i ilegalan prelaz preko sovjetske granice. Sud ga je kaznio sa četiri godine radnog kampa za, kako on to naziva, čin avanturizma.Iako mu je dozvoljeno da služi kaznu u zatvoru “Lefortovo” u Moskvi, Rust je to loše podneo

“Bilo mi je teško da sa 19 godina budem zaključan 23 sata dnevno. Imao sam dosta problema sa ishranom, pa sam izgubio na težini.” kazao je.

U međuvremenu, 1988. godine, Regan i Gorbačov su potpisali sporazum koji je igrom slučaja mladića oslobodio kazne zatvora nakon 14 meseci.

Rustov let je viđen kao neverovatan među Moskovljanima, pa je postao izuzetno popularan. Neko vreme su i Crveni trg nazivali “Šeremtejevo 1, 2 i 3”, aludirajući na aerodrome u blizini ruske prestonice.

Godinu dana pošto se vratio u Hamburg, Rust je izboo kolegu u bolnici gde je radio, pa opet završio iza rešetaka. Danas, on zarađuje radeći finansijske analize i kao joga instruktor.

Rust tvrdi da ne žali za onim što je učinio i veruje da je pomogao predsedniku Gorbačovu u njegovim reformama.